Het Instagram algoritme ontcijferd

Hoewel Instagram al een tijdje bestaat, blijft het platform in 2023 zeer populair! Sinds 2021 is het platform met 11% gegroeid en staat het nog steeds stevig in de top 5 van social media platformen. Maar hoe werkt het Instagram-algoritme precies? In deze blog gaan we daar dieper op in.

Wat is een algoritme?

In het verleden werden berichten op social media chronologisch weergegeven. Dit is veranderd met de introductie van algoritmes, die bepalen welke content gebruikers te zien krijgen. Algoritmes fungeren als filters die ervoor zorgen dat relevante content de gebruikers bereikt, zodat ze langer op de app blijven meer Insta Likes uitdelen, meer reacties op Instagram geven en je dus uiteindelijk ook meer Instagram volgers kunt krijgen.

Hoe werkt het Instagram algoritme?

Hoewel Instagram de exacte werking van zijn algoritme geheim houdt, zijn er enkele bekende factoren die de ranking beïnvloeden:

  • Gebruikersinteresse: Content die aansluit bij de interesses van je doelgroep scoort hoger.
  • Gebruikersrelatie: Content van accounts waarmee gebruikers eerder interactie hebben gehad, wordt vaker getoond.
  • Postactualiteit: Recente posts krijgen voorrang boven oudere content.

Algoritme voor Instagram stories

Stories, die 24 uur zichtbaar zijn, worden gerangschikt op basis van gebruikersinteractie. De meest relevante stories verschijnen aan de linkerkant van de rij. Gebruik interactieve elementen zoals Q&A-stickers om meer betrokkenheid te genereren.

Algoritme voor Instagram Reels

Reels, korte video’s die lijken op TikTok-content, worden extra gepromoot door Instagram. Deel Reels niet alleen in een apart tabblad maar ook in je feed en stories om de zichtbaarheid te vergroten.

Tips om het algoritme te verslaan

Wil je dat je content meer zichtbaarheid krijgt? Gebruik deze strategieën:

  • Effectieve call-to-actions: Eindig je posts met vragen om meer reacties te krijgen.
  • Snel reageren: Beantwoord reacties snel, vooral binnen de eerste 15 minuten.
  • Post op de juiste tijden: Gebruik Instagram Analytics om te zien wanneer je volgers actief zijn.
  • SEO voor Instagram: Voeg relevante hashtags en zoekwoorden toe aan je beschrijvingen en alt-teksten.

Optimaliseer voor Instagram SEO

SEO-technieken kunnen helpen om je content beter vindbaar te maken:

  • Gebruik 12 tot 16 relevante hashtags.
  • Voeg zoekwoorden meerdere keren toe aan je beschrijving.
  • Voeg handmatig alt-teksten toe aan je afbeeldingen en video’s.

Samengevat, interactie is de sleutel tot succes op Instagram. Wil je meer leren? Bekijk dan onze blog over de beste Instagram hashtags voor jouw account en ontdek hoe je je bereik kunt vergroten.

Foto van Daan Meijer

Daan Meijer

Hey allemaal, ik ben Daan Meijer, jouw toegewijde Social Media Expert van snellevolgers.nl! Als blogger gespecialiseerd in social media, sta ik klaar om je te begeleiden naar een grotere online aanwezigheid. Mijn nieuwste blogpost staan klaar om je onder andere te leren over de laatste ontwikkelingen op TikTok en hoe je jouw Instagram-volgers snel kunt laten groeien.